-
Er komen ongeveer 650 woningen in De Fellingen. De Fellingen wordt gebouwd in 3 fases. In de eerste fase komen 224 woningen. Ontwikkelaar MWPO uit Groningen gaat de woningen en de openbare ruimte maken van deze eerste fase.
-
We verwachten dat in het najaar van 2025 wordt gestart met de bouw. Eind 2026 worden de eerst woningen opgeleverd. Kijk op www.defellingenleeuwarden.nl voor meer informatie.
-
Jazeker. De Fellingen wordt gebouwd in 3 fases. In elke fase is ruimte voor verschillende woningen. Ook sociale huur en koop. Sociaal verhuurbedrijf WoonFriesland verhuurt de sociale huurwoningen.
-
In De Fellingen komen ongeveer 650 woningen. Hiervan zal een groot gedeelte grondgebonden zijn, maar er is ook ruimte voor appartementen.
-
Al het parkeren in de buurt wordt opgelost in centrale parkeerhubs, direct toegankelijk uit de ontsluitingsweg. Daarmee ontstaat meer ruimte voor leefbare en groene straatjes om te wandelen, verblijven en te spelen.
Lees hier meer over het parkeren in Middelsee.
-
Al het parkeren in de buurt wordt opgelost in centrale parkeerhubs, direct toegankelijk uit de ontsluitingsweg. Daarmee ontstaat meer ruimte voor leefbare en groene straatjes om te wandelen, verblijven en te spelen.
-
In De Fellingen komen drie Mobiliteitshubs, in elke bouwfase één.
In de eerste fase komt een hub aan de noordkant, tegenover Integraal Kind Centrum (IKC) Middelsee. Dit is de grootste hub. In januari 2025 is de officiële gunning geweest voor de aanbesteding voor een bouwteam voor ontwerp en realisatie van de eerste Hub. Tijdens de bouwteamfase wordt tot een ontwerp gekomen. Het is op dit moment daarom nog niet duidelijk hoe de hub er uit komt te zien. Het streven is dat de hub in gebruik genomen kan worden als de eerste woningen in De Fellingen worden opgeleverd. Naar verwachting is dit eind 2026.
De hub in de tweede fase komt langs de Overijsselselaan en de derde wordt naar verwachting gecombineerd met een voorziening (zoals een supermarkt) in de voorzieningenzone aan de zuidkant van de Redbadwei.
-
Er zijn 130 plaatsen in de eerste hub voor hoofdzakelijk de bewoners van de Fellingen die niet zonder een (tweede) privéauto kunnen.
-
In De Fellingen wordt er een extra stap gezet in de ontwikkeling van mobiliteit. Al het parkeren in de buurt wordt opgelost in centrale parkeerhubs, direct toegankelijk uit de ontsluitingsweg. De auto wordt dus niet bij de woning geparkeerd.
Ook bij de bouw van de woningen zie je de insteek van mobiliteit terug. Door bijvoorbeeld grotere bergingen, die geschikt zijn voor meer (bak)fietsen. Er ontstaat op deze manier meer ruimte voor leefbare en groene straatjes om te wandelen, verblijven en te spelen
Buurthubs bieden deelmobiliteit in de vorm van meerdere deelauto’s, deel(bak)fietsen en/of scooters op loopafstand van de woningen.
Een straathub biedt deelmobiliteit in de vorm van enkele deelauto’s en deelfietsen dichtbij de woningen.
-
Minder auto’s in de wijk, meer ruimte voor groen, kindvriendelijke buurt, bewust kiezen voor vervoer dat bij je past.
Goedkoper: minder vaste lasten (onderhoud, schoonmaken)
Praktisch: minder geregel (verzekering, belasting)
Sociaal: samen vervoersmiddelen delen is gedeelde verantwoordelijkheid voor het gebruik; dat schept een band
Duurzaam: minder auto’s op de weg betekent minder CO2-uitstoot en minder gebruik van grondstoffen -
Centraal in De Fellingen komt het Redbadpark. Het Redbadpark vormt de centrale openbare ruimte in de Fellingen en is meer dan alleen een park. Het Redbadpark is voor alle bewoners van Middelsee en de directe omgeving een plek om te verblijven.
Het park is onderdeel van de hele groene structuur in Middelsee. De Fellingen is dooraderd met groen; het park komt tot aan de voordeur. De openbare ruimte wordt een plek voor iedereen om te ontspannen ontmoetien en te spelen.
In het park liggen wandelpaden, die langs verschillende speel- en verblijfplekken voor gebruikers van jong tot oud lopen. Deze paden komen uiteindelijk uit op de straten tussen de woningblokken.