Vanaf 1 september gaat Antea Group starten met het grondwerk en de aanleg van het riool. De nutsbedrijven starten 29 september met de aanleg van de kabels en leidingen. Beide werkzaamheden lopen naar verwachting door tot half februari 2026. Alle werkzaamheden vinden plaats binnen het afgebakende werkterrein en hebben geen fysieke invloed op de omgeving. Het transport verloopt via de bouwroute vanuit het zuiden, hierdoor worden er geen stremmingen veroorzaakt. Wel moeten de nutsbedrijven ook werkzaamheden langs de weg uitvoeren.
Dit zal van korte duur zijn en wordt tijdig gecommuniceerd door Liander met de omwonenden.
Bij vragen kun je terecht bij Jasper Bergsma (06-53979512) en tijdens zijn vakantie van week 38 t/m 41 bij Norbert Stuip (06-51345161)
Hieronder staan vragen en antwoorden die we regelmatig ontvangen over Middelsee. Mis je nog vragen? Laat ons dat weten via info@middelsee.nl en we voegen de vraag en het antwoord toe.
In het inrichtingsplan vind je de inrichting van Middelsee. Hier vind je bijvoorbeeld afvalcontainers, parkeerplekken, bushaltes enzovoort.
Middelsee wordt een nieuwe wijk waar ‘de auto niet de baas is’. Dat doen we niet voor niets. We willen voor alle bewoners een leefomgeving maken waar je fijn kunt wonen, veel ruimte is voor groen en ontmoeten. Dat betekent dat het niet meer vanzelfsprekend is dat je je auto altijd dichtbij huis parkeert.
In veel buurten in Middelsee heb je vaak wel plek voor één auto bij de woning, maar een eventuele tweede auto parkeer je verderop, op één van de openbare parkeervelden. Per 1 januari 2027 betaal je om hier te parkeren. Bewoners kunnen een vergunning aanvragen voor het parkeren op deze openbare parkeervelden.
Op deze pagina vind je meer informatie over het parkeren in Middelsee.
Bij de gemeente Leeuwarden staat de fietser voorop. Dat betekent dat fietsverbindingen naar de stad goed bereikbaar moeten zijn. We zijn in Middelsee druk bezig met de bouw. Dat betekent dat we soms fietsverbindingen moeten stremmen of omleiden. Bij deze werkzaamheden hebben we de volgende afspraken met de aannemers gemaakt. Hier zien we ook op toe.
Veiligheid staat voorop. Fietspaden worden alleen door bouwverkeer bereden met schoon materieel. Als wegen toch vies worden, dan worden deze dezelfde dag schoongemaakt. Bouwverkeer rijdt in principe niet over de fietspaden. Als dit toch nodig is, dan staat er een collega bij of een verkeersregelaar.
Let op: Vanaf week 49 tot week 52 is er een omleiding op de Brédyk. Bekijk onderstaande kaart voor de gewijzigde fietsroute.
Fietsroutes vanuit het zuiden (versie november 2025)
Werkzaamheden en afsluiting Boksumerdyk
In Middelsee wordt dagelijks gebouwd aan een nieuwe, levendige wijk. Daarbij staat veiligheid en leefbaarheid voorop. Ontwikkelaars, aannemers en het projectteam maken duidelijke afspraken over veilig werken en bouwen. Maar ook bewoners spelen een belangrijke rol: samen zorgen we voor een veilige omgeving.
We vragen iedereen in de wijk om alert te zijn en rekening te houden met elkaar.
Let daarbij op het volgende:
Zie je iets dat niet in orde lijkt? Laat het ons weten via info@middelsee.nl.
De omgevingsmanagers Vincent en Ylse ontvangen deze meldingen namens het projectteam. Zij zijn het aanspreekpunt voor bewoners en zorgen voor een goede afstemming tussen de bouw en de omgeving.
Op de contactpagina vind je een formulier waar je een klacht kunt indienen.
Specifieke zorgplicht
Degene die bouwwerkzaamheden uitvoert of laat uitvoeren, moet maatregelen nemen (die redelijkerwijs te vragen zijn) om gevaar voor de gezondheid of veiligheid in de directe omgeving te voorkomen. Dit staat in artikel 7.4, lid 1 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (BBL).
Voorbeelden van maatregelen zijn:
Bij het signaleren van een gevaarlijke situatie moet diegene die uitvoert of laat uitvoeren maatregelen nemen om deze te beëindigen.
Reikwijdte gevaar directe omgeving
Aan het bouwterrein kunnen percelen, openbare wegen, openbare wateren of openbare groenlocaties grenzen. Op zo’n plek kan beschadiging of belemmering plaatsvinden van:
Zo’n beschadiging of belemmering valt ook onder de specifieke zorgplicht als die tot gevaar voor gezondheid of veiligheid kan leiden. Dit volgt uit artikel 7.4, lid 2 van het BBL.
Daarnaast staan in afdeling 7.1 van het BBL en dan gaat het hier met name om de heiwerkzaamheden; om trillingshinder door bouwen en slopen te voorkomen.
Artikel 7.18 van het BBL bepaalt dat voldaan moet worden aan de waarden voor trillingen uit tabel 4 van de Meet- en Beoordelingsrichtlijn, deel B, ‘Hinder voor personen in gebouwen 2006’ (SBR-richtlijn). Deze waarden zijn van toepassing op de volgende trilling gevoelige ruimten van trilling gevoelige gebouwen:
Vanuit de gemeente adviseren wij meestal, wanneer palen moeten worden geslagen nabij belendende percelen met opstal, om boorpalen toe te passen. Mocht een aannemer toch de prefab palen toepassen dan wordt geadviseerd een vooropname uit te voeren en trillingsmeters te plaatsen. Mocht de normen (geen grenswaarden maar richtlijnen) worden overschreden zal de aannemer de werkzaamheden moeten staken en kan de gemeente Leeuwarden een (tijdelijke) bouwstop opleggen.
Het is daarom raadzaam om voor aanvang van de werkzaamheden een nulmeting te doen en foto’s te maken. Niet altijd wordt dit gedaan. Dan zal een deskundige rapport uitkomst kunnen bieden. Wanneer daaruit volgt dat het aannemelijk is dat de schade door werkzaamheden van de aannemer is ontstaan, ben je een heel eind.
Dus bij overlast/schade moet men bij degene zijn die de bouwwerkzaamheden uitvoert of laat uitvoeren. Men kan tevens een melding doen bij de gemeente Leeuwarden.
